Aikuisliikunnan perusteet - aseta tavoite

Juoksuopiston Mikko Alakärppä kertoi KRS:n jäsenille 6.1.2020 vinkkejä aikuisliikuntaan. Haasteena on usein kuinka sovittaa yhteen työ- ja perhe-elämä sekä harrastukset. Mikon mukaan tärkeää on asettaa tavoite, joka on sopivan haastava ja olla realistinen suunnitelmissa. Treenipäivä kannattaa valmistella jo ennalta hyvin - yhteinen sopiminen perheen kanssa ja harjoituksen merkitseminen ennalta kalenteriin auttavat sen toteutumisessa.

 

Liikkeelle kannattaa lähteä maltilla. Usein aloitetaan liian vaativalla ja raskaalla harjoitteluohjelmalla, jolloin ei jää aikaa palautumiseen ja väsyminen syö innon, mikä johtaa liikuntaharrastuksen keskeyttämiseen. Liikunnan tulisi olla säännöllistä ja monipuolista. Varsinkin iän karttuessa voimaharjoittelun merkitys lihaskunnon ylläpitäjänä korostuu. Saimme hyviä vinkkejä myös siihen, kuinka käyttää yksi oheisliikuntaan mahdollinen tunti viikossa. Yksi tunti viikossa säännöllisesti on 52 tuntia vuodessa oman hyvinvoinnin edistämiseksi.

 

Tärkeää on, että liikuntalajin tulee olla motivoiva ja innostava - ei kannata harrastaa lajia, joka ei kiinnosta. Kannattaa muuttaa yksi asia kerrallaan eikä yrittää remontoida kaikkea kerralla. Pieniä asioita, pikkuhiljaa muuttamalla voi saada aikaan isoja muutoksia oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Mikko muistutti vielä lopuksi, että nuku riittävästi äläkä stressaa.

 

Minkä yhden asian sinä voisit muuttaa tänä vuonna? Venyttelyhetki tiistaisin, kotijumppa ennen lauantaisaunaa, ruutuaikaa vähemmäksi ja ajoissa nukkumaan, kaksi hedelmää päivässä?

 

Tule mukaan yhteiselle lenkille 19.1. klo 14.30. Lähdemme liikkeelle kävellen vanhan vesilaitoksen parkkipaikalta. Voit ottaa kävelyä tehostamaan myös sauvat.

 

juoksuopisto luento 06 01 2020

tahtiseura rgb 72dpi

Tukijoitamme

eltel full color grd pms small
korhonen-1

Maatalousyhtymä Juntunen

Pahavaaran murske

tersm-logo-1 01 small

 

 

 

 

Copyright © 2020 Kajaanin Ratsastusseura Ry. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.