Ratsastussuunnistuksessa oli kivaa!

13.10.2018rideo 9
Viisi vuotta sitten järjestettiin Kuluntalahdessa ensimmäinen ratsastussuunnistustapahtuma ja niin vaan intoa ja ideaa on pidetty yllä tähän saakka! Osanottajamäärät ovat mukavasti kasvaneet ja olleet parina vuonna kahdenkymmenen ratsukon paikkeilla. Niin tänäänkin, kun 19 ratsukkoa lähti rastilippujahtiin.

Tämän vuoden tapahtuma venyi syksyyn Kajaanin Suunnistajien Kainuun Rastiviikon järjestämisvuoron myötä. Ilma kuitenkin suosi ja ratsukoilla oli selvästi ollut kivaa maastossa. Tapahtuma ei ole kilpailu, vaan kuntorastityyppinen tapahtuma, mutta osa ratsastajista myönsi, että kyllä se ajanotto vaan lisää sitä jännitystä ja vauhtia eli ihan mistään leppoisasta maastoratsastelusta ei kaikkien kohdalla ole kyse. Mukana oli tänä vuonna mukavasti ensikertalaisia niin hevosissa kuin ratsuissakin.

Pääratamestari oli lisännyt edellisvuosista vaativuustasoa etenkin A-rataan, jossa kaikki rastipisteet eivät olleet enää polun vieressä. Useampi rastipiste oli selvästi metsän puolella ja jotkin rastivälit oli suunniteltu niin, että helpoin ja nopein reitti kulkee tosiaan kangasmetsän läpi - jos vain ratsukot uskaltavat siitä mennä. Hienosti olivat ratsukot myös kokeilleet polkujen sijasta myös muuta maastoa.

KRS kiittää erityisesti pääratamestari Kyösti Karttusta kaikesta työstä tapahtuman järjestämiseksi! KRS:n puolelta järjestelyistä vastasi Sari Kuure. Kiitämme myös kaikkia tapahtumaan osallistuneita! Ensi vuoteen.

Tulokset
Väliajat

Kuvat: Eveliina Mikkola, Salla Vuollet, Laura Kuittinen ja Sari Kuure

rideo 1

Jari Seppänen - Manta ja Leena-Mari Kinnunen - Väinö lähdössä A-radalle.

rideo 2

Kati Aavakare - Kikka ja Johanna Seppänen - Leevi lähdössä myös A-radalle.

rideo 3

Kolmikko Petra Mikkola - Jylhävilke, Salla Vuollet - V.K Ikaros ja Laura Kuittinen - Gvenda palaamassa A-radalta.

rideo 4

Petra Mikkola ja Jylhävilke leimaamassa rastia. Ratamestari ei ole sijoittanut emit-leimauslaitetta aivan rastilipun viereen, jotta ratsukoiden on helpompi leimata.

rideo 5

Laura Kuittinen ja Gvenda leimaamassa rastia hienoissa maisemissa.

rideo 6

Suunnistusta Salla Vuolletin silmin.

rideo 8

Suunnistusta Laura Kuittisen silmin.

rideo 7

Maalileimauksessa Petra Mikkola ja Jylhävilke.

rideo 10

Ratamestari Kyösti Karttunen jututti lähes kaikkia radan kiertäneitä reittivalinnoissa ja rastipisteiden haastavuudesta. Tässä jututettavana Anu Piirainen - Pihla sekä Liisa Kemppainen - Zone.